Foraibărul din tindă

Era început de septembrie, se îngâna de toamnă. Eu încă eram la bunica în vacanță.
Având căsuța de chirpici în coasta pădurii, mistreții făceau prăpăd prin popușoaie. În toiul nopții se auzea afară hărmălaie. Câinele lătra de rupea lanțul. Ăsta era semnalul: Au venit mistreții!
Sărea Buna mea ca arsă. Muncușoara ei de-o vară era terfelită de niște colțați. Aprindea repede lumânarea și mi-o dădea mie:
Șăz, Lucă, aicia. Să nu ieși afară, auz!? Țâne drept să nu te chicuri cu ceară că te frigi.
Lua de pe prispă o tigaie veche și o botă pregătită de cu seară. Ieșea în curte și începea a bate din alea de mi se făcea părul măciucă. Apoi minute bune urmărea să asculte unde-s spurcații.
Auzeam din ce în ce mai departe vocea ei de munteancă puternică și dârză: Tihoaaa, tihoaaaa, tihoaaaa!
Ședeam ce ședeam și mă cuprindea frica. Împrejurul lumânării era o beznă neagră. În capul meu micuț și bălai treceau gânduri: Dacă au omorât-o porcii, eu ce mă fac? Dar dacă au rănit-o numai și eu aș putea să dau alarma? Să ies? Să fug? Să mai aștept?
Îmi bubuia inima în urechi, pe atunci habar n-aveam că am suflu sistolic.
Până la prima casă, la Țaț’ Lucreța aveam de fugit pe o cărărușă tot prin popușoi. Puteam să ies și pe toloacă, dar ocoleam prea mult.
godfried-schalcken-girl-with-a-candle
 Godfried Shalcken (1643-1706), Girl with a Candle
Deodată auzeam că se încuie foraibărul în tindă. Ridicam lumânarea deasupra capului și abia așa vedeam împrejur.
Parcă vedeam pe Dumnezeu. În cămeșă albă de noapte surfilată cu roșu pe la gât, cu capotul de monton neîncheiat la nasturi din graba aceea, Buna mea scumpă venea victorioasă:
Așă, i-am pus și data asta pe fugă, criștalu’ mamii lor de sălbăticiuni! Au atâta ghindă-n stejăriș și vin la munca me’?
Vedea că-s speriată. Îmi stingea lumânarea, ne băgam sub oghial și mă cuprindea punându-mi capul pe umărul ei. Îmi zicea să nu mă tem că asta nu-i nimic pe lângă nopțile când era ea mică și venea Știma Pădurii la fereastră.
Adormeam imaginându-mi cum grohăiesc porcii prin popușoaie scurmând pământul.
Lasă un răspuns

